30 aug.

10 beneficii reale ale cafelei pentru organismul uman

10 beneficii reale ale cafelei pentru organismul uman

Cafeaua nu este doar licoarea noastra preferata, ci si foarte benefica pentru cei care o savureaza. Din diferite motive insa, in ultima perioada, tot mai multa lume incearca sa o inlocuiasca cu guarana, ceai verde, negru sau alte psihostimulante exotice, considerate mai sanatoase. Insa, consumul unei cantitati optime de cafea poate face foarte mult bine. Iata, mai jos, 10 beneficii ale acestei licori:

Sursa de antioxidanti

  1. Este cea mai bogata sursa de antioxidanti in dieta omului modern. Toate studiile cantitative comparative care s-au facut privind antioxidantii din cafea, fructe, legume, nuci si mirodenii au clasat cafeaua pe primele locuri. Ea este o masiva sursa de antioxidanti, mai bogata decat majoritatea fructelor si a legumelor si de 4 ori mai bogata decat ceaiul verde. Dintre antioxidantii continuti in cafea cei mai importanti sunt polifenolii, acidul chlorogenic, magneziul, acidul cafeic. Datorita capacitatii lor de a neutraliza radicalii liberi au importante efecte in incetinirea imbatranirii, atat la nivelul pielii (deoarece aspectul estetic ne intereseaza din ce in ce mai mult pe toti), cat si, in general, la nivelul intregului organism. Astfel, consumul a 2-4 cesti de cafea pe zi poate intra in componenta unui regim eficace anti-aging. Tot datorita antioxidantilor, persoanele care beau cel putin 2 cesti de cafea pe zi au un risc scazut cu 25% de a se imbolnavi de cancer colorectal.
  2. Persoanele care au suferit de hepatita sau care au steatoza hepatica (incarcare grasa a ficatului), daca pe langa dieta si tratament medical adecvat consuma regulat cafea, au un risc scazut cu 80% de a le degenera boala in ciroza hepatica. Tot datorita antioxidantilor scade riscul de aparitie al cancerului hepatic. Stim ca radicalii liberi pot actiona asupra ADN-ului celular, modificandu-i structura si determinand inmultirea haotica a celulelor care astfel se transforma in celule canceroase. Se pare ca antioxidantii din cafea reusesc sa neutralizeze acest efect, explicand astfel procentul mare de scadere a riscului de aparitie a bolii.

Alti nutrienti din cafea

3. In afara de antioxidanti, cafeaua mai contine si alti nutrieti: riboflavina (vit. B12), acid pantotenic (vit. B5), Mangan, Magneziu, Potasiu, Niacina (vit.B3), genisteina.

Cafeaua si alte boli

6. Reduce riscul aparitiei de diabet de tip II (insulino-independent). Aceasta boala afecteaza tot mai des omul modern din cauza stilului de viata: sedentarism, regim alimentar cu exces caloric sau dieta incorecta din punct de vedere al continutului de nutrieti. Fara a se cunoaste exact mecanismul, dar cu certitudine, cei care consuma intre 2-4 cesti de cafea pe zi au un risc semnificativ scazut de a face diabet de tip II.
7. Bautorii de cafea au un risc scazut cu 65% de a face Alzheimer, principala cauza a dementei in societatea moderna si se imbolnavesc in procent mult mai mic de boala Parkinson. Pentru aceste doua boli inca nu s-a descoperit un tratament de vindecare. Tratamentul lor este doar paliativ, adica pentru diminuarea simptomelor si incetinirea cursului bolii.

Energie din plin! Nu doar la o prima vedere...

8. Creste nivelul de energie si imbunatateste functiile cognitive. Ceea ce ne invata studiile, este ca, psihostimulantul numit cafeina, blocheaza la nivel cerebral formarea unui neuro-transmitator inhibitor numit adenozina. Scaderea acestui neuro-inhibitor duce la cresterea sintezei de dopamina si noradrenalina, care cresc starea de bine si imbunatatesc memoria, starea de vigilenta si timpul de reactie.
9. Cafeina este nelipsita din suplimentele alimentare care sunt folosite ca adjuvante in curele de slabire. De ce? Pentru ca este singurul ingredient dovedit ca poate creste rata metabolica si care poate determina arderea grasimilor. Cafeina stimuleaza sistemul nervos care trimite semnale inspre celulele adipoase sa descompuna trigliceridele din interiorul lor si sa elibereze in sange acizi grasi liberi care pot fi folositi pentru obtinerea energiei. Aceasta va duce, pe de o parte, la accelerarea procesului de slabire si, pe de alta parte, la mentinerea unui nivel optim de energie al organismului.
10. Cafeaua creste performantele fizice prin cresterea nivelului de adrenalina/epinefrina in sange. Acesta este hormonul supravietuirii prin lupta sau fuga desemnat sa ne pregateasca organismul pentru efort fizic intens. Adrenalina determina lipoliza (arderea grasimilor), eliberandu-se astfel o mare cantitate de energie. Inainte cu jumatate de ora de sala putem sa bem o ceasca de cafea si cu siguranta ne vom impresiona antrenorul.

Multi oameni vorbesc si despre efectul cafelei asupra ritmului cardiac normal, cum ca aceasta ar produce palpitatii. Extrasistolele si tahicardia au fost legate doar de consumul de ness, o cafea prelucrata, foarte concentrata, careia i se distrug substantele benefice, motiv pentru care nu recomandam consumul acesteia. Poate singurul dezavantaj real al cafelei este pH-ul sau acid, dar acesta poate fi contracarat, daca nu bem cafeaua pe stomacul gol si daca apa pe care o bem are un pH mai mare sau egal cu 7,8. Tot din cauza acestui pH acid, daca noi nu il contracaram band apa cu pH alcalin, organismul va lupta sa neutralizeze aceasta aciditate, unul din efecte fiind scoaterea calciului din oase. Acest lucru se manifesta mai ales la femeile aflate la menopauza, cand poate duce la accelerarea osteoporozei. Dar, daca suntem constienti de acest unic dezavantaj al cafelei, il putem contracara foarte usor si sa ne bucuram astfel de avantajele ei, atat de numeroase.

Pana la ora actuala, toate cele 19,000 de studii care s-au efectuat asupra cafelei au dus la aceeasi concluzie: cafeaua este o licoare minunata, poate una dintre cele mai benefice pe care o putem folosi. Fireste, fiecare dintre noi trebuie gaseasca cantitea optima pe care sa o consume zilnic, pentru unii find vorba de doua cesti, in cazul altora, trei sau patru. Asa cum spuneam mai devreme, s-a constatat ca de la patru cesti in sus beneficiile nu mai cresc proportional cu numarul de cesti baute.

Indicat ar fi sa o bem fara zahar, lapte sau alte siropuri, mai ales daca vrem sa ne protejam de riscul de diabet si sa ne pastram silueta. Sa ne bucuram, deci, de micile placeri ale vietii, aroma cafelei legandu-se de multe clipe tihnite si placute traite de multi dintre noi!

Etichete